Miasto ogłosiło decyzję dotyczącą przebudowy ulicy Spacerowej. Władze zdecydowały o realizacji wariantu zakładającego utworzenie ciągłego buspasa w kierunku Oliwy oraz częściowego buspasa w stronę Osowej - od rejonu Renuszewa do węzła Osowa. Wybrany układ usprawni komunikację miejską, skróci czas podróży i poprawi bezpieczeństwo, przy jednoczesnym ograniczeniu wpływu inwestycji na środowisko.
Rozwiązanie obejmuje pełny buspas w kierunku Oliwy na całej długości trasy oraz odcinkowy buspas w przeciwnym kierunku - tylko tam, gdzie jest to najbardziej potrzebne z punktu widzenia przepustowości i punktualności kursów. Dodatkowo powstanie nowa, jednolita trasa rowerowa między Osową a Oliwą oraz dodatkowy pas do skrętu w prawo w stronę obwodnicy Trójmiasta. Ułatwi to wyjazd z ul. Spacerowej w kierunku trasy S6, co przełoży się na płynniejszy ruch samochodowy.
– Po przeprowadzeniu konsultacji społecznych oraz analiz technicznych wypracowaliśmy kompromisowe rozwiązanie dotyczące buspasa na ul. Spacerowej – podkreśla Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki. – Zakłada ono jego budowę na całej długości w kierunku Oliwy oraz od okolic leśniczówki Renuszewo w kierunku Osowej. Dzięki temu uda się skrócić czas przejazdu autobusów w obu kierunkach do około 8 minut, jednocześnie ograniczając ingerencję w zabudowę i minimalizując wycinkę drzew. Jest to istotne zarówno z punktu widzenia decyzji środowiskowej, jak i zmniejszenia ryzyka protestów społecznych. Koszt inwestycji szacujemy na około 90 mln zł, z czego blisko 38 mln zł planujemy pozyskać z funduszy europejskich. Dokumentacja projektowa powstanie do pierwszego kwartału 2027 roku, co pozwoli rozpocząć kolejne etapy przygotowań do realizacji tej ważnej inwestycji.
Projekt pozwoli skrócić czas przejazdu autobusów do około 8 minut w każdą stronę, zwiększyć częstotliwość kursów linii 169, 171 i 179 oraz poprawić punktualność komunikacji miejskiej. Nowa droga rowerowa umożliwi codzienne, bezpieczne przemieszczanie się między dzielnicami na rowerze - niezależnie od pory roku.
Konsultacje z mieszkańcami
Na ten wariant zdecydowano się po analizie dwóch możliwych układów drogowych oraz po serii rozmów i spotkań z Radą Dzielnicy Oliwa i Radą Dzielnicy Osowa. Wybrany układ to odpowiedź na głosy mieszkańców Oliwy, którzy podkreślali znaczenie zachowania zieleni, potrzebę usprawnienia transportu publicznego oraz budowy bezpiecznej infrastruktury rowerowej.
– Pierwotnie analizowaliśmy dwa warianty. Jeden z nich przewidywał buspas w obu kierunkach na całym odcinku - od skrzyżowania z ulicą Opacką do wjazdu do centrum handlowego przy obwodnicy. Drugi wariant zakładał buspas pod górę, zaczynający się w rejonie leśniczówki Renuszewo. Obecnie średni czas przejazdu autobusem w popołudniowym szczycie wynosi około 20 minut, z niewielką różnicą w zależności od kierunku. Realizacja pełnego wariantu z buspasem w obu kierunkach pozwoliłaby skrócić ten czas do 7–8 minut. Po analizie drugiego wariantu, ze skróconym odcinkiem, czas przejazdu pod górę wynosiłby około 9 minut - mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora ds. zarządzania Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wspólnie z projektantami zaproponowaliśmy wariant dodatkowy: przedłużenie dwupasmowego odcinka w kierunku Osowej, aż do łącznicy z obwodnicą. To bardzo istotne, bo dzięki realizacji tego krótkiego odcinka poprawiamy ogólną przepustowość ulicy Spacerowej. Dzięki temu autobusy będą mogły szybciej dotrzeć do buspasa, który zaczyna się przy leśniczówce i w efekcie uzyskujemy średni czas przejazdu autobusu w godzinach szczytu, w obu kierunkach, na poziomie około 8 minut. To prawdziwa rewolucja dla pasażerów komunikacji miejskiej na tym odcinku.
Z myślą o rowerzystach i kierowcach
Projekt przewiduje również bezpieczną i wygodną drogę rowerową, która połączy Osową z Oliwą. Coraz więcej mieszkańców wybiera rower jako środek codziennego transportu, a nowa infrastruktura poprawi komfort podróży i bezpieczeństwo użytkowników.
Dodatkowy pas do skrętu w stronę obwodnicy poprawi płynność ruchu samochodowego w kierunku Osowej i zmniejszy korki w godzinach szczytu.
– Jako przewodniczący Komisji Mobilności i Transportu cieszę się, że możemy po raz kolejny ogłosić ważną inwestycję z zakresu infrastruktury miejskiej. Projekt budowy buspasa na ul. Spacerowej to efekt wielu rozmów - zarówno z mieszkańcami, jak i radami dzielnic Osowa i Oliwa, które doprowadziły do wypracowania kompromisu - mówił Marcin Makowski, radny miasta Gdańska. - To inwestycja kluczowa dla rozwoju zrównoważonego transportu i poprawy mobilności w Gdańsku. Zakładamy jej realizację po 2027 roku, ale już teraz pokazujemy, w jakim kierunku chcemy rozwijać system komunikacji w naszym mieście. Cieszy mnie również, że projekt buspasa uwzględnia budowę infrastruktury rowerowej - mieszkańcy coraz częściej wybierają rower nie tylko w celach rekreacyjnych, ale też w codziennych dojazdach do pracy, szkoły czy domu. Chcemy dać im realną alternatywę wobec transportu samochodowego. Wierzę, że ta inwestycja przyczyni się do poprawy jakości życia w Gdańsku i uczyni naszą mobilność bardziej zrównoważoną.
Realizacja i finansowanie
Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na ok. 90 mln zł. Gdańsk planuje złożyć wniosek o 38 mln zł dofinansowania z Funduszy Europejskich dla Pomorza w IV kwartale 2026 roku. Pozostała część środków pochodzić będzie z budżetu miasta. Dokumentacja projektowa ma być gotowa do lutego 2027 roku.
– To inwestycja, która przede wszystkim stawia na pasażerów komunikacji miejskiej, szczególnie tych korzystających z autobusów. Dla wielu z nich najbardziej frustrujące jest nie tylko czekanie na przystanku, ale przede wszystkim stanie w korkach - jak choćby na ulicy Spacerowej. Dlatego cieszę się, że głosy mieszkańców Osowej i Oliwy zostały wysłuchane, a my wykonujemy kolejny krok w stronę usprawnienia transportu publicznego – mówił Karol Ważny, radny miasta Gdańska. – Wypracowany kompromis uwzględnia interesy różnych stron - z jednej strony mieszkańców Oliwy, z drugiej - pasażerów z górnego tarasu. Planowany buspas sięgnie aż do rejonu leśniczówki Renuszewo, co w przyszłości może umożliwić budowę tunelu pod Pachołkiem – inwestycji bardzo wyczekiwanej przez mieszkańców tej części miasta. Nowe przedłużenie buspasa aż do obwodnicy to również realna korzyść dla kierowców, pozwoli rozładować korki w rejonie Centrum Handlowego Osowa i na całej Spacerowej. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do tego porozumienia i liczę, że po wykonaniu projektu jak najszybciej przystąpimy do realizacji.
– Bardzo się cieszymy na tak szeroko zakrojony projekt budowlany, dzięki któremu stworzymy alternatywę dla poruszania się samochodem po tej części naszego miasta. Z mojej perspektywy, przewodniczącego Komisji Strategii i Budżetu w Radzie Miasta Gdańska, bardzo ważne jest również przygotowanie finansowe tego zadania z prezydentem Grzelakiem i Wydziałem Projektów Inwestycyjnych – mówi radny Jan Perucki. – Będziemy szukali także środków zewnętrznych na sfinansowanie tej inwestycji, aby jak najbardziej odciążyć budżet miasta i móc przeznaczyć środki na Trasę Gdańsk Południe Wrzeszcz i rozbudowę komunikacji publicznej.
Dalszy rozwój transportu w Gdańsku
Spacerowa to jedna z kluczowych tras łączących północne dzielnice Gdańska z centrum i obwodnicą. Dzięki nowej organizacji ruchu poprawi się dostępność komunikacyjna Osowej i Oliwy, bez potrzeby rozbudowy całej ulicy do czterech pasów. To kolejna inwestycja wpisująca się w długofalowy plan rozwoju transportu publicznego i zrównoważonej mobilności w Gdańsku.
– Budowa buspasa na ul. Spacerowej to realna poprawa komfortu życia mieszkańców Osowej i Oliwy - to oni będą największymi beneficjentami tej inwestycji. Ale korzyści odczuje całe miasto, bo zmniejszenie korków na Spacerowej przełoży się na płynniejszy ruch także na Grunwaldzkiej, Polanki czy Czyżewskiego – mówi Łukasz Bejm, radny miasta Gdańska. – To rozwiązanie komunikacyjne, które służy zarówno gdańszczanom, jak i turystom odwiedzającym nasze miasto.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.